Tammikuu: Elä terveellisesti


”It is health that is real wealth and not pieces of gold and silver.” -Mahatma Gandhi

 

Tammikuussa autamme opiskelijoita pohtimaan terveellisiä elämäntapoja ja niiden vaikutusta omaan jaksamiseen ja yleisvaltaiseen hyvinvointiin.

 

Painonhallinta

“Napostelun sijaan kannattaa aterioida säännöllisesti, mikä ylläpitää vireyttä ja ehkäisee liian pitkien ateriavälien aiheuttamaa hallitsematonta syömistä. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä kannattaa käyttää runsaasti ja monipuolisesti ja välttää sokeria, alkoholia ja runsasrasvaisia ruokia. Kohtuullisesti kuormittavaa kestävyysliikuntaa, kuten reipasta kävelyä on hyvä harrastaa jopa yli 60 minuuttia päivässä. Lisäksi kaikille suositellaan lihaskuntoharjoittelua esimerkiksi kuntosalilla vähintään kahtena päivänä viikossa.” THL

Painonhallinta on keskeinen osa yksilön kokonaisvaltaista hyvinvointia. Painonhallinta ehkäisee monien sairauksien syntymistä ja hillitsee jo olemassa olevien sairauksien etenemistä. Painonhallinnassa tärkeässä osassa ovat niin ruokailutottumukset kuin myös liikunta.

 

Liikunta

Terveyden ylläpitämisen ja kunnon kohottamisen lisäksi liikunta tuo iloa ja jaksamista elämään! Jo muutama tunti viikossa edistää aivojen ja mielen hyvinvointia sekä auttaa muistin kehittymisessä. Monipuolinen liikunta harjoittaa tasapuolisesti niin hengitys- ja verenkiertoelimistöä, tuki- ja liikuntaelimistöä sekä hermolihasjärjestelmää. Aikuisen ihmisen (18-64v) tulisi harrastaa kestävyysliikuntaa liikkumalla useana päivänä viikossa yhteensä 2,5h. Tuleeko sinun liikuttua tämän verran koulun ohella? 

 

Terveelliset ruokailutottumukset

Se mitä syöt näkyy niin vartalolla kuin jaksamisessa. Terveellinen ja ravitseva ruokavalio on tärkeä osa ihmisen arkea ja auttaa painonhallinassa, sairauksien ehkäisemisessä sekä kehon yleisvaltaisessa terveydessä. Oikeanlainen ruokailumalli näkyy myös hampaissa. Suomen hammaslääkäriliitto onkin listannut 9 viisasta valintaa liittyen terveellisiin ruokailutottumuksiin:

Tee viisaita valintoja

    1. Syö säännöllisesti, 4‒6 kertaa päivässä.
    2. Älä napostele väliajoilla!
    3. Nauti kasviksia, hedelmiä ja marjoja useita kertoja päivässä.
    4. Syö täysjyväleipää ja -puuroa.
    5. Käytä leivälle kasvirasvalevitettä ja suosi kasviöljyjä.
    6. Syö kalaa ainakin kahdesti viikossa.
    7. Nauti rasvatonta maitoa tai piimää päivittäin, mutta juo janoon vettä.
    8. Valitse vähäsuolaisia elintarvikkeita.
    9. Liiku päivittäin ainakin puoli tuntia.

 

Vastuullinen alkoholinkäyttö

Helga haastaa opiskelijat ottamaan osaa Helgan Juhli Vastuullisesti-haasteeseen!
Ota osaa haasteeseen siten, että kun/jos lähdet juhlimaan, muistat pitää huolta omasta hyvinvoinnistasi ja pidät huolta myös ystävistäsi. Muista syödä, juoda tarpeeksi vettä ja pitää hauskaa, vastuullisesti!

#juhlivastuullisesti

Mitä tammikuussa tapahtuu?

Jaamme kuukauden aikana somessa tietoa terveellisten elämäntapojen edistämisestä ja opiskelijoiden liikuntamahdollisuuksista. Järjestämme myös kilpailun terveellisille, helpoille ja opiskelijaystävällisille ruokaresepteille, johon voit osallistua omalla suosikkireseptilläsi. Lisäksi kierrämme Helsingin kampuksilla jakamassa Helgan jäsenille kuuluvia Zone-liikuntapasseja sekä kertomassa Zone-liikuntapalveluista. Kampuspäivien aikataulu:

  • 21.1.2020 Pasila
  • 22.1.2020 Malmi
  • 29.1.2020 Haaga

Hyvinvointiryhmä

Helga ja Zone tarjoavat mahdollisuuden ammattilaisten ohjaamaan hyvinvointiryhmään keväällä 2020. Ryhmä aloittaa 24.2. ja tapaamiset jatkuvat 6.4. asti.

Tavoitteena on, että hyvinvointia tuovat teot sulautuvat osaksi juuri sinun arkeasi. Ryhmässä pohditaan elämäntavan muutoksia sekä kokeillaan uusia liikunnallisia juttuja. Kaikki lähtee siitä, mikä on juuri sinun arvojesi ja kiinnostuksesi mukaista. Ryhmä ja sparraajat tsemppaavat yhteisellä matkalla!

Täytä hakukaavake täällä!