Takaisin

#opiskelijanturvana blogi: Toimintakykyä ja helpompaa elämää tarjolla – saa kokeilla!

On tiettyjä asioita, jotka jokainen tietää. Ainakin jokainen Haaga-Helian opiskelija. Uskon näin. Testataan
uskomukseni. Seuraavassa on lista muutamista näistä. Huuda hep sen kohdalla, josta et ole ollut tietoinen.

– Tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää.
– Rasvainen ruoka tukkii verisuonet.
– Alkoholin juominen lisää tapaturmariskiä.
– Univaje vaikuttaa oppimiskykyyn.
– Ylipaino ja liikkumattomuus aiheuttaa toisen tyypin diabetesta.
– Liikunta _________________. (Täytä mieleiselläsi vastauksella!)

Voin auttaa täyttämisessä. Liikunta virkistää aivotoimintaa ja ajattelua, kohottaa mielialaa, estää tai
lieventää ahdistusta, vähentää stressiä, helpottaa unentuloa, parantaa opintosuorituksia, lisää itsetuntoa,
pitää selkäsairaudet loitolla, pitää painon kurissa, lisää oman kehon hallintaa, estää sydän- ja
verisuonitauteja, alentaa verenpainetta, parantaa hapenotto- ja vastustuskykyä, vahvistaa niveliä, luustoa
ja estää osteoporoosia.

Jaksoitko lukea loppuun listauksen liikunnan hyödyistä? Jos jaksoit, niin hienosti tehty. Jos et niin ei hätää,
olet kuullut ne aiemmin. Niistä puhutaan paljon, ja joka vuosi, ja vaikka ei olisi asiaan tullut mitään uutta
tutkimusta ja tullaan puhumaan jatkossa.

Minun on siis turha kannustaa ketään liikkumaan vetoamalla noihin. Se tuskin vaikuttaa sinun liikunnan
harrastamiseen erityisesti. Ei se vaikuta myös minuun.

Olemme varmasti yksimielisiä, että liikunta on hyödyllistä. Liikunnasta tulee mieleen jumpat, lenkit,
pallopelit ja uinnit. Asioita, jotka tehdään opiskelujen päälle. Sen sijaan terveyden ja fiiliksen ylläpito muulla
kuin monta kertaa viikossa harjoitettavalla liikunnalla on myöskin mahdollista. Tai paremmin voisin kutsua
sitä toimintakyvyn ylläpidoksi. Eli miten mahdollisimman pienellä vaivalla saat opiskeltavat asiat jäämään
päähäsi, vähemmän kipuja, jumeja ja väsymyksen tunnetta. En tiedä millä termillä sitä kutsuisin, joten
mennään negaation kautta. Staattisena olon vähentämistä. Eli sitä olotilaa jolloin lihakset ovat
turhanpanttina.

Tämä ei tarkoita, etteikö liikunta olisi paras lääke, mutta yhdistämällä nämä tai tekemällä edes toista
parannat tilannettasi. Yksi näistä asioista on istumisen vähentäminen. Se ei ole erityisen raskasta. Nouset
siis ylös istuma-asennosta tasaisen väliajoin. Vaikka 45 minuutin välein ja olet siinä noin 4 minuuttia. Voit
myös samalla hieman keinahdella edestakaisin tai tehdä pieniä venytyksiä. Se ei ole myös erityisen vaikeaa.
Sitten voit taas istahtaa. Noin, tuota toistamalla opiskelupäivän aikana pidät toimintakykysi riittävällä
tasolla. Ei siis triathlonia, ei crossfittiä tai vesijuoksua. Vain sillä, että nouset istuma-asennosta tasaisen
väliajoin.

Tämän tekstin loppuun vielä ”hauska” fakta. Tehdään testi. Huuda hep, jos olit tästä tietoinen.

Astronautit ovat todella huonossa fyysisessä kunnossa saapuessaan maahan takaisin. Syynä on
painottomuus. Lihaksille istuminen on sama kuin painottomuus astronauteille. Jos siis haluat testata miltä
astronautista tuntuu saapuessaan maahan, sinun tulee vain istua paikallasi riittävän kauan.

 

Oikein hyvää uutta vuotta ja vähäistä istumista!

Toivoo Opiskelijoiden Liikuntaliiton tapahtuma- ja koulutuskoordinaattori

Markku Rantahalvari