Blogi: Porvoon joukkoliikenne

Joukkoliikenneselvitys ja tulevat kuntavaalit antavat Porvoolle mahdollisuuden olla kaupunki opiskelijoita varten

Haaga-Helian opiskelijakunta Helga toteutti kyselyn Porvoon julkisesta liikenteestä opiskelijoilleen 2.3.-22.3.2020. Samasta aiheesta on tehty ensimmäinen kysely vuonna 2016, eikä tilanne ole muuttunu neljässä vuodessa ollenkaan. Kyselyn tulokset puhuvat jälleen karua kieltä joukkoliikenteen tilanteesta Porvoossa. Vastanneista löytyy molempien Porvoossa toimivien korkeakoulujen, Haaga-Helian sekä Laurean, opiskelijoita.

Jo vuonna 2013 on Porvoossa toimivan Laurea-ammattikorkeakoulun hallitus on uhannut siirtävänsä tutkintoon tähtäävän koulutuksen muihin toimipisteisiin. Porvoo luonnollisesti vastustaa siirtoa. Yle uutisoi aiheesta otsikolla “Porvoo haluaa pitää kiinni amk-koulutuksestaan”.

Helga on yrittänyt vaikuttaa vuodesta 2016 alkaen parantaakseen Porvoon julkista liikennettä. Tähän ei ole kuitenkaan mielenkiintoa Porvoon kaupungilta löytynyt. Onnibussin F77-linjan lopetettua Helsinki-Porvoo välistä liikennettä on haasteita tullut myös Helsingistä Porvooseen kulkevilla opiskelijoilla.

On uskomatonta, miten Porvoon kaupunki pelkää korkeakoulujen menetystä, mutta ei omaa mielenkiintoa sijoittaa sellaiseen peruspalveluun kuin joukkoliikenne, vaikka opiskelijat sitä selkeästi tarvitsevat ja pyytävät. Joukkoliikenteen ongelmat iskevät kovimmin huono-osaisempaan väestönosaan. Kaikilla ei ole varaa ostaa autoa ja pyörää, tai maksaa taksia. Potentiaalisissa käyttäjissä on vanhuksia, vammaisia, opiskelijoita ja muita pienituloisia.

Kyselyn mukaan 83,5% opiskelijoista toivoo kuukausilipulle alennusta, kun taas 67% vastanneista toivoo alennusta kertalipuista opiskelijakortilla. Kyselyssä selvitettiin myös kuinka merkittävä tekijä joukkoliikenteen hinta on opiskelijan päätökselle käyttää palvelua. Vastanneet ovat lähestulkoon yksimielisiä siitä, että joukkoliikenteen hinta on merkittävä ellei merkittävin tekijä päätökselle käyttää palvelua. Opiskelijat olivat kyselyn mukaan valmiita maksamaan kuukausilipusta n.30e.

Oma auto tuntui Porvoossa asuttaessa olevan pakollinen turvaverkko, jos ja kun jokin meno ei mennytkään yksiin bussien kanssa. Oman auton kanssa eläminen ja liian kallis ja huono joukkoliikenne tulivat lopulta opiskelijalle, niin kalliiksi, että muutto omalla kohdallani oli välttämätöntä.

Haluaako Porvoon kaupunki tosissaan pitää korkeakouluopiskelijat Porvoossa? Nyt viimeistään tulisi toimia.

https://yle.fi/uutiset/3-6695463